Hoe bedrijfsnaam kiezen

Zo kies je de juiste bedrijfsnaam

Yes, je hebt de knoop doorgehakt. Je gaat ervoor: een eigen bedrijf! Gefeliciteerd! Wanneer je een afspraak maakt bij de Kamer van Koophandel om je in te schrijven, krijg je een vragenlijst toegestuurd welke je vooraf wordt gevraagd in te vullen. En drie maal raden, één van de vragen is: “Wat wordt de naam van je onderneming?”

Vooraf lijkt het kiezen van je bedrijfsnaam het allerleukste wat er is. Zeker wanneer je het al een hele tijd weet, kun je niet wachten om het op papier officieel te maken en je naam van de daken te schreeuwen. In realiteit is het vaak een lastig proces, waarin perfectionisme de bovenhand heeft. Is dit nu de allerbeste naam voor mijn bedrijf?

Functie bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam kiezen doe je niet voor de sier. Een bedrijfsnaam heeft in de kern 4 functies:
– weergave van jouw bedrijfsactiviteiten,
– herkenbaarheid,
– betrouwbaarheid en
– imago.

Weergave bedrijfsactiviteiten

Door middel van jouw bedrijfsnaam kun je de bedrijfsactiviteiten van je onderneming kenbaar maken. ‘Paardenfysio Janssen’ zal vast een fysiotherapeut voor paarden zijn en ‘Dressuurstal Mientje Puk’ zal vast een dressuurstal zijn. Deze bedrijfsnamen geven heel duidelijk weer waar het bedrijf zich mee bezig houdt en wat ze voor hun klanten betekenen.

Herkenbaarheid

Naast de weergave van jouw bedrijfsactiviteiten zorgt je bedrijfsnaam ook voor herkenbaarheid. Naar mate je bedrijf bekender wordt en je actiever in beeld komt, zal je doelgroep je sneller herkennen. Alleen merken en bedrijven waarvan je weet dat ze bestaan vallen je op. Dáárom zie jij ook altijd als eerste de stand van jouw favoriete merk op wedstrijd staan en niet die van het bedrijf waar je nog nooit van gehoord hebt.

Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid is één van de belangrijkste factoren waardoor bestaande klanten jouw bedrijf trouw blijven. Dit zit hem niet alleen in de kwaliteit van jouw product of dienst, maar ook bijvoorbeeld in de betrouwbaarheid met betrekking tot jouw communicatie (hoe snel en goed reageer jij op je mail/telefoon, doe jij wat je zegt en zeg je wat je doet), de manier waarop je met afspraken omgaat, levertijden en klachtafhandeling. Wanneer je eenmaal een slechte ervaring hebt opgedaan met een bedrijf, zul je altijd deze negatieve associatie behouden bij het zien van de bedrijfsnaam. Je hebt dit onbewust één-op-één aan elkaar gekoppeld. Andersom werkt het precies zo. Wanneer je een positieve ervaring hebt met een bedrijf, zul je dat gevoel direct opnieuw krijgen bij het zien van de naam van het bedrijf.

Imago

Tot slot wil ieder bedrijf wil graag een bepaald imago creëren. Dit kun je onder andere doen door middel van je bedrijfsnaam. Stel je hebt een bedrijf dat biologisch afbreekbare verzorgingsproducten (anti-klit, shampoo etc) maakt en verkoopt voor paarden, waarbij kwaliteit en milieuvriendelijkheid hoog in het vaandel staat. Je kunt er nu voor kiezen om je bedrijf ‘Shiny Horse’ te noemen. Echter, dit komt niet overeen met het duurzame imago wat je bedrijf graag wilt uitstralen. Wanneer je zou kiezen voor ‘Eco Horse Shine’ laat je zien dat je een duurzaam bedrijf bent, dat hetzelfde doel heeft: een schoon, glimmend en glanzend paard. De namen zijn natuurlijk verzonnen en ter illustratie.

Eigen naam gebruiken of juist niet?

Er zijn veel ondernemers die er voor kiezen om hun eigen naam te gebruiken, zoals ANKY (kleding en Education Center), Adelinde Training Center, Dressuurstal van Baalen en zo zijn er nog vele anderen. Ook zijn er bedrijven die er juist voor kiezen om niet de naam van de ondernemer(s) te gebruiken, zoals bijvoorbeeld Epplejeck, Divoza en stallen als Platinum Stable of Stal Hexagon. Wanneer is het raadzaam om je eigen naam te gebruiken en wanneer niet?

Wanneer jij je wilt profileren als een expert in binnen jouw vakgebied, dan ben JIJ het allerbelangrijkste in jouw bedrijf. Zonder jou (en dus jouw expertise) heeft het bedrijf geen bestaansrecht. Ongeacht welke producten jij verkoopt, jouw klanten vertrouwen op jouw kennis en kunde en daarmee ook de kwaliteit van je dienst of product. Stel jij zet jouw paard in training van Dressuurstal van Baalen. Deze keuze heb je gemaakt, omdat je weet dat de van Baalens kwaliteit leveren waar jij van op aan kan. Dat hebben zij bewezen. Op het moment dat Coby, Marlies of Marrigje niet meer verbonden is aan het bedrijf, kun jij ook niet meer uitgaan van de bij jouw bekende en de voor jouw vertrouwde kwaliteit. Zij maken het bedrijf! Echter, bij Divoza of Epplejeck zou jij er persoonlijk niet veel van merken als de ondernemer op zou stappen. De producten en service worden er niet minder door.

Vraag jezelf dus af: ben ik de allerbelangrijkste factor in dit bedrijf? Is mijn kennis en expertise nodig voor het bestaansrecht van mijn bedrijf? Is het mogelijk om mijn bedrijf over te dragen aan een ander, zonder dat mijn product of dienst hierdoor drastisch veranderd? Wil ik überhaupt wel mijn naam aan mijn bedrijf verbinden? Zo kom je al gauw bij het antwoord of je je eigen naam wilt gebruiken of niet. Vergeet vooral niet de 4 functies van een bedrijfsnaam bij het maken van je keuze.

My Equine Business

Natuurlijk heb ik op precies hetzelfde punt gestaan toen ik in maart wist dat ik met My Equine Business ging starten. Ik heb er lang over nagedacht, maar eigenlijk wist ik al gauw dat het niet zo praktisch zou zijn om mijn eigen naam te gebruiken. Een paar maanden later zou ik namelijk gaan trouwen en daarmee zou ook mijn naam veranderen van Gwenda ter Welle naar Gwenda Melssen. Het is wat onhandig om je bedrijfsnaam na drie maanden weer te veranderen. Dat maakte de keuze voor My Equine Business wel een stuk makkelijker!

Hoe ben jij tot de keuze van je bedrijfsnaam gekomen? Laat het me hieronder in een reactie weten!

9 antwoorden
  1. Suzanne Geers
    Suzanne Geers zegt:

    wat een interessante Blog ook ik twijfel op dit moment over een aantal namen hahaha. Het is zo lastig omdat je het ook wel leuk wilt laten klinken. Pff mijn slapenloze nachten komen eraan

    Beantwoorden
    • Gwenda | My Equine Business
      Gwenda | My Equine Business zegt:

      Hoi Suzanne, ja lastig blijft het zeker. Je wilt natuurlijk de PERFECTE naam hebben. Maar het kan je ook veel rust geven om op een gegeven moment een knoop te hakken en ergens gewoon voor te gaan. Het zou zonde zijn als het de start van je bedrijf ophoudt. Succes ermee! Groetjes, Gwenda

      Beantwoorden
  2. Marlies
    Marlies zegt:

    Wat een leuke en informatieve blog Gwenda! Ik ben nu op het punt dat ik toch echt eens over die bedrijfsnaam moet gaan nadenken.
    Maar het is inderdaad zo moeilijk… Gewoon omdat ik even inspiratie moet krijgen, maar ook omdat er meerdere facetten van de paardensport en het instructeursschap terug gaan komen in het bedrijf. Spannend en leuk allemaal 🙂

    Beantwoorden
  3. Ella Gorte van Doorn
    Ella Gorte van Doorn zegt:

    Hoi,
    Jah weer een blog waar ik 2 maand terug een hoop aan gehad had!:) haha .. wat een slapeloze nachten heb ik hier van gehad. Uiteindelijk gekozen voor ELLA , maar ja dat kun je weer niet registeren bij de KVK, ook veel URL zijn al bezet. Dus uiteindelijk gekozen voor ene algemene naam van ELLA & diergezondheid.
    Om mijn bedrijfsactiviteiten nu op te zetten gekozen voor de URL paard en ruiter in beeld.nl en direct deze naam ook vast laten leggen bij de Kvk. In je communicatie vind ik wel lastig en verwarrend allemaal haha. Logo staat ella, site paard en ruiter in beeld.. facebook ook.. etc etc. Kortom … vind namen etc erg lastig!

    gr ella

    Beantwoorden
    • Gwenda | My Equine Business
      Gwenda | My Equine Business zegt:

      Hoi Ella, het kiezen van een naam kan inderdaad voor slapeloze nachten zorgen. Ik spreek uit ervaring! Maar, super dat je er toch uit bent gekomen. Op een gegeven moment moet je ook gewoon een keuze maken en er voor gaan. Het moet je niet weerhouden om uit de startblokken te komen en je bedrijf op te zetten. Dus: complimenten! En je communicatie. Was de domeinnaam http://www.elladiergezondheid.nl of http://www.ellaendiergezondheid.nl ok al bezet? Je maakt het jezelf, maar vooral ook je klanten straks, wel makkelijker om alles dezelfde naam te geven. Je bent beter vindbaar en herkenbaar. Hetzelfde geldt voor Facebook. Ik zou je adviseren eens te kijken of je je domeinnaam en Facebookpagina ook onder de naam ELLA & diergezondheid kunt nemen. Succes!

      Beantwoorden
  4. Conny
    Conny zegt:

    Bedankt voor deze blog! Ik blijf het nog wel lastig vinden hoor om een naam te verzinnen voor een nieuw project. Het lijkt me ook wel wat om een naam te kiezen die niets betekent, maar gewoon goed klinkt ( ‘lekker bekt’). Wat vind jij daar van?

    Beantwoorden
    • Gwenda | My Equine Business
      Gwenda | My Equine Business zegt:

      Hoi Conny, een naam die niets persé iets betekent maar gewoon ‘lekker bekt’ kan op lange termijn interessant zijn, wanneer jouw doelgroep de associatie weet te maken met jouw naam en wat jij biedt. Een naam die weergeeft wat de klant bij jou kan ‘halen’ of waar de naam van een expert in verwerkt is, vergaart gemakkelijker naamsbekendheid en klanten. Bij een nietszeggende naam zul je jouw potentiële klanten eerst moeten informeren over wat je bedrijf biedt of wie de expert achter het bedrijf is. Je maakt het jezelf (en jouw potentiële klant) makkelijker om in ieder geval iets van een clue te geven van wat jij doet in jouw bedrijfsnaam. Een eigen naam kan ook, maar dan is het lastiger het bedrijf over te dragen. Succes!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *