Hoe staat jouw boom (jouw bedrijf) erbij?

Vol groene bladeren en vruchten die rijp zijn om geplukt te worden? Of zijn de bladeren al helemaal verdord en is het wachten tot ze vallen en je boom kaal is?

Zoals nu wel heel zichtbaar is in Nederland heeft alles wat leeft voeding nodig om te kunnen voortbestaan en zeker om te groeien. Je kunt niet plukken van een kale boom. Het is een bekend gezegde, maar zo is het maar net.

Zo is het ook met jouw bedrijf. Bij de start van jouw bedrijf plant je een zaadje. Je geeft het water en voorziet het van zonlicht, zodat het de kans krijgt om te mogen ontkiemen en een echte plant mag worden.

Vervolgens is het moment daar dat het plantje zo groot geworden is, dankzij jouw goede verzorging, dat het een grotere pot nodig heeft. Je bedrijf groeit! Fantastisch! Het wordt steeds meer een boom, je geeft het een mooie plek buiten. Je geeft het nog meer aandacht, water, licht en zelfs wat mest om maar de mooiste boom te mogen krijgen. Je hebt wat geduld nodig, maar op een gegeven moment is daar hét moment. De eerste vruchten komen aan je boom. Je wordt nog enthousiaster. In plaats van ze meteen, onrijp, te plukken geef je ze juist nog meer aandacht en de juiste verzorging. Totdat het moment daar is dat de vruchten perfect rijp zijn is het tijd om te oogsten.

Al jouw tijd, moeite, aandacht, liefde en geld heeft zijn vruchten afgeworpen. Uit dat kleine zaadje wat jij ooit plantte is jouw gedroomde boom gekomen mét rijpe vruchten. Gefeliciteerd! Zie je wat voor een weg dit was?

Natuurlijk proces
Met dit voorbeeld van een boom zie je maar dat het een heel proces is, een natuurlijk proces. Gun jezelf en je bedrijf dit natuurlijke proces. Heb het vertrouwen dat op het moment dat jij de juiste voeding geeft, dat ook jouw bedrijf zal groeien en de resultaten zullen komen wanneer jouw bedrijf daar rijp genoeg voor is.

“Alles wat je aandacht geeft groeit”

‘Overnight success’
Het planten van een zaadje naar het oogsten van je vruchten gebeurt niet ‘overnight’. Het vraagt vaak jarenlang aandacht, liefde, voeding en verzorging. Zo is het ook met het creëeren van een succesvol bedrijf.

Nee, dit is misschien niet wat je wilt horen, want tegenwoordig lijkt iedereen meteen succesvol te willen zijn. Ze gooien een website online en dan moeten de klanten maar binnenstormen.

Here is the reality!
Wil je een gezond bedrijf? Gun jezelf en je bedrijf een natuurlijk proces van groei. Geef het wat het nodig heeft om het tot een succes te maken, waarbij je uiteraard ernaar streeft om mooie vruchten te mogen plukken.

Is jouw bedrijf in volle bloei en zijn de vruchten klaar om geplukt te worden? Ga ervoor, want nu is jouw tijd! Maar is jouw boom, jouw bedrijf, wellicht wat verdord? Zijn de bladeren niet meer zo groen of zelfs al helemaal verdord? Geef het de voeding die het nodig heeft om de resultaten te krijgen waar jij van droomt. Hoe dan? Ik geef je tips om zodat je meteen aan de slag kunt.

3 manieren om jouw bedrijf te voeden!

1. Kom in contact met je klanten.
Ga het gesprek met ze aan, het liefst in real life. Waar zijn ze op dit moment mee bezig? Waar lopen ze tegenaan? Wat hebben zij nodig om dit op te lossen en wat maakt dat dit ze tot nu toe nog niet gelukt is? Zo kom je erachter wat er echt bij ze speelt en kun je hen voorzien van hulp die zij nodig hebben.

Voorbeeld: instructeur
Stel je geeft al een hele poos, misschien zelfs al jaren, les aan dezelfde lesklant. In hoeverre weet je wat er op dit moment in het leven van je lesklant speelt? En hoe gaat het nu écht met haar en haar paard? Waar droomt ze dat ze het mag bereiken met haar paard? En wat heeft zij nodig om dit te bereiken? Misschien is het wel iets heel anders dan wat ze normaal uit zichzelf zal vertellen tijdens een les. Misschien heeft ze wel iets heel anders nodig, waar jij haar op kan wijzen, wat haar enorm kan helpen bij het realiseren van haar dromen. Misschien heeft ze het bijvoorbeeld nooit over haar faalangst gehad, maar droomt ze er stiekem enorm van om eens op wedstrijd te gaan. Wanneer jij (of een andere professional) haar kan helpen hierbij, ben je van een enorme waarde voor haar. Mensen zullen haar zien veranderen, haar zien groeien. Wat betekent dat voor jou als instructeur? Wat betekent dat voor de groei van jouw bedrijf?

2. Verzorg je bedrijf, net als een boom.
Soms betekent dit ook snoeien. Wat ‘werkt’ niet mijn in je bedrijf of voor je bedrijf? Wat loopt niet? Waar heb je geen plezier in? Wat kost teveel tijd? Richt het anders is, zodat het wel werkt of neem er afscheid van, zodat er meer ruimte komt voor dat wat wel werkt en waardevol is.

Voorbeeld: webshopeigenaar
Neem als voorbeeld een webshop met ruitersportartikelen. Je hebt een assortiment met ‘voor ieder wat wils’. In de praktijk ervaar je dat maar je 25% van je artikelen echt goed verkocht worden en de rest maar heel matig of zelfs helemaal niet. Ondertussen heb je wel een heel magazijn met voorraad van alle producten zodat je altijd kan verkopen. Op sommige producten ligt zelfs al een laag stof omdat het zo slecht verkoopt. Wat zou het voor je bedrijf betekenen als je de producten die je niet of nauwelijks verkoopt uit je assortiment haalt. Wat zou dit voor je bedrijf kunnen betekenen? Niemand zal ze missen, je website wordt overzichtelijker en je creëert ruimte in je magazijn. Bijkomend voordeel is dat je rust in je hoofd krijgt, omdat je niet hoeft te peinzen over hoe je niet populaire producten dan toch kwijt moet. Zo krijg jij weer ruimte voor de dingen die er écht toe doen, voor de dingen die jouw bedrijf gaan laten groeien.

3. Zorg voor een passende jas
Groei je uit je jasje? Heb je te weinig tijd voor wat er echt te doet? Misschien is het wel eens tijd om je team uit te breiden. Wie kan jou ondersteunen? Wie kan jou ontlasten, zodat jij meer tijd krijgt voor wat jij belangrijk vindt en wat jouw bedrijf echt naar het volgende niveau tilt? Een soms spannende stap, die uiteindelijk wel verlichting brengt. Een te grote plant in een te kleine pot krijgt niet genoeg de ruimte om te ontwikkelen, om te groeien. Tijd voor een grotere pot!

Voorbeeld: staleigenaar
Wellicht heb je een eigen stal en mest je alle stallen, waardoor je er maar niet aan toekomt om een advertentie te maken, een clinic te organiseren voor meer naamsbekendheid of je te verdiepen in de mogelijkheden in het uitbreiden van je stallen. Wat zou het voor jouw bedrijf betekenen wanneer iemand jou zou helpen met het uitmesten, zodat jij hier tijd voor vrij kan maken? Wat kan het voor de groei van jouw bedrijf betekenen?

Voorbeeld: zadelpasser
Of misschien ben je zadelpasser en loopt je bedrijf goed, maar merk je dat de wachtlijsten langer worden en je eigenlijk geen nieuwe klanten meer aan kan. Wat zou het voor jouw bedrijf betekenen wanneer iemand jou gaat helpen met bijvoorbeeld de reparaties van zadels? Wat zou jij in die tijd kunnen doen en wat kan dat betekenen voor de groei van jouw bedrijf?

Nu is de beurt aan jou! Hoe ga jij jouw bedrijf de liefde, aandacht en verzorging geven die het nodig heeft? Misschien heb je wel hele leuke ideeën. Als je leuk vindt, deel dan jouw ideeën hieronder in de reacties. Zo inspireer je anderen en vind je misschien zelf ook nog een gouden tip voor jouw bedrijf. Ik zie uit naar jouw leuke ideeën!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *