Kleurgebruik

Hoe kleuren spreken voor jouw merk!

Door Lotte Luigjes van Alott

Even voorstellen; ik ben Lotte Luigjes, een stads- en paardenmeisje met een serieuze passie voor ondernemen, storytelling, esthetiek en koude gemberbiertjes. Als paardenmeisje rijd ik al 23 jaar met veel plezier mijn paarden. Als art director vind ik het geweldig om de paardenwereld te helpen zich beter te presenteren. Ontzettend gaaf vind ik het dan ook dat ik een blog mag schrijven voor My Equine Business. Ik hoop met mijn blog starters te inspireren en te laten zien dat dit stukje van het ondernemen ook ontzettend leuk is! Zoveel energieke mooie bedrijven vinden hier hun begin, deze verdienen het om op hun best gepresenteerd te worden!

Je bent eindelijk op het punt belandt waar je precies weet wat je met je bedrijf wilt gaan doen. De volgende stap is dit zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk communiceren naar je
potentiële klanten. Kleur kan dan een goed vertrekpunt zijn om mee te beginnen. Je raad het al, in deze blog ga ik wat vertellen over het gebruik van kleur.

Kleuren hebben een grote invloed op mensen. Sommige kleuren maken ons vrolijk, andere kleuren geven ons rust en weer andere kleuren versterken een luxueus gevoel. Op nonverbaal niveau is kleur dan ook de meest directe methode om boodschappen en betekenissen over te brengen. Voor jouw bedrijf is kleur dus essentieel. Samen met het logo, de foto’s en de typografie maakt het een bedrijf herkenbaar en uniek, zowel onbewust als bewust. Sommige bedrijven hebben zich een kleur dan ook helemaal eigen gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan Epplejeck-oranje, Pavo-magenta, Eurostar-rood en FNRS-blauw. Kleuren dragen echter alleen bij aan de merkbeleving, als de associaties die ze oproepen, passen bij de identiteit van het bedrijf.

Hieronder kun je zien hoe Lotte bij een bestaand logo de kleur en vorm heeft aangepast en wat het effect het heeft. 
Kleurgebruik Kleurgebruik Kleurgebruik

Hoe kies ik dan de juiste kleuren?

Je hebt vast al een beeld van de mensen die straks jouw product of dienst gaan kopen. Probeer je in deze mensen, jouw doelgroep te verplaatsen. Wat spreekt deze mensen aan? Daarnaast is je eigen boodschap uiteraard net zo belangrijk. Wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder? Is jouw bedrijf te omschrijven als energiek, rustig, begripvol, creatief of juist educatief? Zoals hieronder beschreven hebben kleuren psychologische waarden, deze waarden kan je koppelen aan wat je doelgroep belangrijk vindt en jouw boodschap
ondersteund.

Ga voor een herkenbare kleur die jouw boodschap ondersteund, in combinatie met een accentkleur die je doelgroep aanspreekt en die verast!

Blauw
Helder – Focussed – Rust – Logisch – Koel – Vertrouwen – Intelligent – Sereen
Blauw is in al haar verschillende tinten een populaire kleur. De donkere tinten zijn ideaal voor het overbrengen van een verhaal wat vertrouwen en kracht moet uitstralen. De lichtere tinten zijn sereen en dromerig, waardoor ideaal voor de communicatie in schoonheid en verzorging.

Groen
Harmonieus – Overvloedig – Fris – Rust – Gebalanceerd – Organisch – Aards – Herstellend
Dit is de kleur voor biologische en duurzame bedrijven. Hoe meer olijf- en ingetogen tinten grijs hoe beter je overbrengt dat jouw bedrijf biologisch werkt. Gebruik je een heldere kleur groen met blauwe accenten, dan krijg je een frisse jonge uitstraling.

Geel
Blij – Optimistisch – Energiek – Zelfvertrouwen – Positief – Glanzend
Van de lichtste boter tint tot de diepe rijke mosterd kleur, geel staat voor blijdschap en geluk, perfect voor bedrijven met behoeften aan een heldere en gelukkige uitstraling. De kleur is nogal moeilijk om mee te werken, dus geel is beter te gebruiken als extra accentkleur in combinatie met rustige kleuren.

Oranje
Creatief – Blij – Gepassioneerd – Speels – Geruststellend – Vriendelijk
Met zijn brede waaier van kleuren, is oranje een geweldige kleur om mee te werken. Neem een zachte perzik of delicate koraal oranje voor een lieflijke sfeer. Kies voor mandarijn en pompoen tinten voor een smakelijk, optimistisch en verwarmend effect.

Rood
Sterk – Warm – Energiek – Gemotiveerd – Gepassioneerd – Hot
Als je niet gemist wilt worden, is rood een geweldige kleur om te gebruiken. Het vestigt de aandacht en het is geweldig om direct invloed te hebben doormiddel van een korreltje drama. Het is een gedurfde en gepassioneerde kleur. Lichtere tinten zijn zeer geschikt om details uit te lichten, donkere voor bedrijven met tradities.

Bruin
Volwassen – Aards – Comfortabel – Verstandig – Stilte – Rust – Warm
Bruin is een aardse kleur die we terug vinden in de stallen. Diepe rijke tinten bruin stralen warmte en rust uit. Wil je laten zien dat je er alles aan doet om je klanten zich zo comfortabel mogelijk te laten voelen, dan is bruin je kleur. Mooie kastanje tinten zorgen voor een warme rijke sfeer.

Roze
Schoonheid – Meisjesachtig – Intiem – Intuïtief – Romantisch – Rustig – Schattig – Zacht
Gecombineerd met zwart en goud, worden roze nude tinten vaak gezien op de mode blogs. Verschillende lichte tinten roze met een sterke basis kleur kunnen een prachtig vrouwelijk beeld geven. Neon roze is een kleur waarmee je kan knallen, dit is een pakkende kleur voor een ondernemende supervrouw.

Paars
Mystiek – Vibrant – Yoga – Spiritueel – Koninklijk – Creatief – Krachtig – Sereen
Paars is een kleur die vaak geassocieerd wordt met royalty en de kerk, de lichtere tinten worden vaak gebruikt voor yoga of meditatie. Donkere aubergine tinten zijn zeer geschikt voor luxe producten waar zwart te zwaar voor is.

Zwart
Krachtig – Luxe – Mysterieus – Verfijnd – Elegant – Dramatisch – Veilig
Zwart in combinatie met wit is bij uitstek geschikt voor een tijdloos karakter. Maar pas op, de lijn tussen tijdloos en karakterloos is erg dun. Deze kleur is moeilijk te combineren op een harmonieuze manier.

Zilver
Rust – Rijkelijk – Prestigieus – Statig – Verantwoordelijk – Wijs
Zilver kan mooi worden gecombineerd met donkere kleuren, voor een chique effect. De kleur is alleen niet goed af te drukken, je kan daarom het beste deze kleur gebruiken als accentkleur.

Goud
Rijkelijk – Liefdevol – Krachtig – Warm – Succesvol – Luxueus
Net zoals zilver, kunnen gouden tinten het beste worden gebruikt als accent kleur. Het werkt goed met zwart voor luxe merken. In combinatie met perzik roze creëer je een vrouwelijke sfeer.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *