positief motiveren

De kracht van positief motiveren

“Afspraken kunnen uiterlijk 24 uur van tevoren kosteloos geannuleerd worden, anders zal het verschuldigde bedrag alsnog in rekening gebracht worden.” Waar kom je deze ‘zeer motiverende’ zin niet tegen? Bijna overal inderdaad; bij de tandarts, de therapeut, maar ook bij de meeste dienstverleners in de paardensport, zoals je instructrice.

Misschien geldt deze regel bij jou ook wel. En, werkt het? Vraag je daadwerkelijk om het verschuldigde bedrag aan je klant, wanneer deze ‘s ochtends ziek wakker werd en daardoor de afspraak met jou annuleerde? Hoe voelde je je daarbij? En hoe vaak komt het nou daadwerkelijk voor? Een paar keer per jaar?

Angst

Het is een veel gebruikte regel om klanten te motiveren een gemaakte afspraak niet af te zeggen, of op z’n minst tijdig, zodat er nog een andere afspraak ingepland kan worden. Waar komt dit vandaan? Waarom wordt zo’n regel gehanteerd?

Angst.
Angst dat mensen misbruik zullen maken van je tijd.
Angst om inkomsten mis te lopen.
Angst om niet serieus genomen te worden.

Wat voor een signaal geef je hiermee aan je klanten? Wat denk je van: ik vertrouw er niet op dat jij mij serieus neemt. Ik vertrouw er niet op dat jij mij zult betalen voor mijn diensten. Ik vertrouw er niet op dat jij mijn tijd waardevol vindt. Is dat het gevoel wat jij wilt oproepen bij jou klanten? Nee, toch?

Gevolgen voor jou

Wat denk je dat de gevolgen zijn voor jou als (bijvoorbeeld) instructrice? Zal jouw leerling ontzettend lovend over je zijn wanneer stalgenoten of vriendinnen vragen bij wie ze lest? Nee, ik denk het niet. Eerder terughoudend en als ‘zeurderig’ worden beschouwd. En, als je ziek bent, daar kun je niets aan veranderen op dat moment. Je zult niet ineens beter worden. Toch?

De essentie is dat de nadruk ligt bij het negatieve, het straffen van ‘slecht’ gedrag. Is dat hetgeen waar jij je op wilt focussen? Is dat hetgeen waar jij mee geassocieerd wilt worden?

Hoe het ook kan

Bekijk het eens vanuit een heel ander perspectief. Wat zou er gebeuren met jouw klanten en met jou wanneer je slecht gedrag niet straft, maar goed gedrag juist zou belonen? Wat zou het voor jouw vaste klanten betekenen wanneer zij een korting krijgen op een les wanneer zij tien keer achter elkaar zich niet hebben afgemeld? Of, beter gevraagd, hoe zou je dat zelf vinden? Fantastisch toch? Zo kun je eindeloos veel manieren verzinnen om positief gedrag te belonen in plaats van negatief gedrag te straffen.

Het gaat erom dat jij je focust op positiviteit en niet meer op negativiteit. Dat is altijd een prettigere en meer succesvolle energie om vanuit te werken dan negativiteit. Jij hoeft niet meer met een rot gevoel om je geld te vragen aan mensen omdat ze zich iets te laat zich hebben afgemeld, met wellicht het gevolg dat ze stoppen met het afnemen van je diensten. Je klanten vinden het fantastisch om beloond te worden en zullen mateloos enthousiast over jou vertellen aan anderen (goede reclame!). Wanneer jij laat zien dat jij je klanten vertrouwd, dan zullen ze dat vertrouwen niet snel beschamen. En die 0,01% die dat wel doet op jaarbasis, moeten al die goede klanten hiervoor opdraaien?

What you focus on expands!

En nu jij!

Nu ben ik benieuwd naar jouw ideeën. Hoe beloon jij goed gedrag van je klanten? Laat het me weten in een reactie hieronder! (Het kan even duren voordat deze zichtbaar wordt, omdat ik de reactie handmatig goedkeur i.v.m. de vele spam die anders geplaatst wordt)

4 antwoorden
  1. Hanneke
    Hanneke zegt:

    Leuk artikel en zeker herkenbaar… Als mensen de les afzeggen breng ik geen kosten in rekening, ook al is dat een uur van te voren… We werken immers met dieren en die kunnen ‘s ochtends ineens kreupel de stal uit komen. Als ik al op locatie ben en het paard blijkt dan kreupel te zijn dan bereken ik de reiskosten. Positief gedrag belonen is idd altijd beter dan “straffen” (voor mens en dier). Zo geef ik vaste, trouwe klanten die altijd netjes op tijd betalen en/of heel fanatiek zijn wel eens vrijkaarten voor evenementen die ik organiseer.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *