Contact

4 paardenprofessionals om te volgen op social media en wat zij goed doen

Deze blog is geschreven door Claire van Bavel van Claire & Content. Met haar paard Whisper is ze ooit tot de L2 dressuur gekomen en hoewel er geen verdere wedstrijdambities meer zijn, is ze wel heel ambitieus bezig met haar onderneming. Met haar contentbureau helpt ze ondernemers met hun social media strategie en content creatie. Daarnaast schrijft ze voor verschillende online en offline magazines. Paardrijden is nog steeds haar passie; haar ideale werkdag begint ze met een pittige dressuurles of een ontspannend bosritje, om vervolgens met frisse energie aan het werk te gaan.
Social media; als ondernemer kom je er niet meer onderuit. Wil je nieuwe klanten, dan zijn actieve en goedverzorgde social media kanalen echt een must. Ook voor ondernemers in de paardenbranche is het belangrijk om actief te zijn op social media, want of je nou nieuwe lesklanten zoekt, paarden te koop hebt staan of een dekhengst onder de aandacht wilt brengen; dit is de plek waar je nieuwe klanten makkelijk en snel kan bereiken. In deze gastblog voor My Equine Business licht ik vier paardenprofessionals uit die optimaal gebruik maken van hun social media kanalen, en daardoor zeker de moeite waard zijn om te volgen!

1. Loïs Leliveld

Van dressuuramazone en instructrice Loïs Leliveld word ik als social media expert echt blij. Loïs is dagelijks actief op haar social media kanalen (Facebook en Instagram), maakt gebruik van mooie beelden en korte, pakkende teksten en zorgt voor veel interactie met haar volgers. Ze zorgt voor veel variatie, gebruikt video’s én foto’s en wisselt persoonlijke kiekjes af met updates over haar werk in de paardensport. Loïs deelt meerdere keren per week een handige tip met haar volgers. Dit doet ze al een tijdje, want de teller staat inmiddels al op tip 226! Klik hier om naar haar Facebookpagina te gaan.

Tip van Claire: Continuïteit werkt goed op social media. Plaats updates op vaste momenten, of ga net als Loïs op zoek naar een ‘vaste rubriek’. Je kan bijvoorbeeld elke donderdag een #throwbackthursday plaatsen, met een foto uit het verleden. Dit kan een foto uit de oude doos zijn (foto’s van jezelf als klein hummeltje met je eerste pony doen het altijd goed op social media), maar een foto van die clinic van vorige maand is ook goed!

2. Britt Dekker

Ze is recht door zee en daardoor misschien niet bij iedereen geliefd, maar eerlijk is eerlijk; Britt Dekker doet het erg op social media. Haar Facebookpagina heeft ruim 65.000 likes, en op Instagram heeft 113.000 (!) volgers. Britt deelt veel foto’s van haar dagelijkse leven, van wedstrijdresultaten tot foto’s van haar puppy. Britt heeft een jonge doelgroep en speelt hier goed op in met haar tone of voice. Haar teksten zijn kort en ze maakt veel gebruik van emoticons. Daarnaast zijn haar foto’s altijd kleurrijk en vrolijk; Britt staat er altijd met een grote glimlach op. Britt heeft samen met Esra de Ruiter het Youtubekanaal Paardenpraat.tv opgericht, waar ze door 122.000 abonnees worden gevolgd. Inspelen op de juiste doelgroep is voor deze twee dames een groot succes; het is niet voor niets dat hun beide fandagen voor deze zomer nu al uitverkocht zijn!

Tip van Claire: Denk na over je doelgroep. Geef jij vooral les aan kinderen? Hou je berichten op social media dan lekker luchtig. Verkoop je paarden aan een doelgroep met een groter budget? Hou het professioneel en zorg ook dat je beeld net zoveel kwaliteit uitstraalt als de tekst. Mooie, scherpe foto’s en foutloze teksten zijn in mijn ogen dan echt een must.

3. Jill Huijbregts

Grand Prix amazone Jill Huijbregts heeft op Youtube met haar ‘Dressagevlogs’ ruim 30.000 abonnees. Ze plaatst twee keer per week een vlog waarin ze trainingstips, producten die zij graag gebruikt en haar leven als internationale dressuuramazone deelt. Dit doet ze op een persoonlijke, laagdrempelige manier; Jill zet zichzelf neer als vrolijke, enthousiaste en toegankelijke persoonlijkheid, wat ze waarschijnlijk zelf ook gewoon is. Door dit te doen, zullen potentiële klanten sneller met haar contact durven op te nemen.

Tip van Claire: Vloggen is enorm populair en effectief; het is namelijk een mooie manier om jezelf persoonlijk te presenteren. Personal branding en social media gaan in dit opzicht hand in hand. Als je gaat vloggen, probeer jezelf dan niet teveel neer te zetten als ‘autoriteit’ of ‘expert’. Houd het laagdrempelig en toegankelijk en wees vooral jezelf!.

4. Lotte en Anne Meulendijks

Lotte Meulendijks vlogt samen met haar zusje Anne over hun werk in de paardenbranche. Allebei de dames zijn enorm leuk om te volgen en ijzersterk op social media. Ze delen veel foto’s en video’s, gebruiken de juiste hashtags, taggen de mensen en merken waarmee ze samenwerken en maken gebruik van locaties op Facebook en Instagram. Een mooi voorbeeld is dit bericht op Instagram; Lotte mocht een show rijden met muzikale begeleiding van Xander de Buisonjé. Ze heeft naast Xander de Buisonjé ook de merken van haar kleding, de fotograaf en KWPN Nederland getagd. Door deze accounts te taggen en hashtags als #hengstenkeuring, #symphonicahorseshow en #kwpn te gebruiken, vergroot ze het bereik van haar bericht aanzienlijk en zullen waarschijnlijk ook mensen die haar nog niet volgen op Instagram deze foto te zien krijgen.

Tip van Claire: Gebruik de juiste hashtags, tag externe partijen en voer een locatie in. Deze tip kan je voor zowel Instagram als Facebook inzetten.
1) Je moet hashtags zien als ‘zoekwoorden’ op social media; als jij #dressuur gebruikt, dan zal jouw foto getoond worden met alle andere foto’s die getagd zijn met #dressuur (zie hier). Op deze manier bereik je mensen buiten jouw eigen netwerk. En let op: lange hashtags als #ikhebeengrappigverhaalhashtagmaarweetnietwaarikmoetbeginnen zijn misschien grappig, maar doen dus niks voor de vindbaarheid van je social media posts.
2) Heb je les gehad van een bekende ruiter, of mag je foto’s van jouw eigen lesklant delen op social media? Taggen maar! Door ‘externe partijen’ te taggen, wordt het bericht ook aan hun netwerk getoond.
3) En de laatste tip voor een optimaal Facebook- of Instagrambericht; maak gebruik van een locatie. Ook hiermee vergroot je je bereik. Denk bijvoorbeeld aan de stal waar je een wedstrijd hebt gereden, je eigen stal of de regio waarbinnen je lesgeeft. Een voorbeeld op Instagram; hier zie je alle foto’s die gemaakt zijn bij KNHS Nederland.

Het domino-effect van social media

Een allerlaatste tip die ik graag met je deel; je moet social media zien als een spelletje domino. Als het eenmaal begint te lopen, zal je netwerk enorm uitbreiden en trek je vanzelf de juiste klanten aan. Het voelt in het begin misschien alsof je er veel energie in moet steken, zonder dat dit zich uitbetaalt, maar dat is zeker niet het geval! Zet in dat geval zeker nog even door en tast af waar jouw doelgroep goed op reageert. Geduld en continuïteit zijn key words als het gaat om succes op social media. Krijg je veel likes en reacties als je video’s deelt? Blijf dat dan vooral doen! Reageert jouw doelgroep vooral veel op tips of blogs? Lekker blijven posten dus. Wil je echt een knaller op Facebook of Instagram? Schattige content als veulentjes en puppy’s doen het altijd goed!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *