Social media paardenbedrijf

3 tips: social media kanalen inzetten voor jouw paardenbedrijf!

Social media, je kunt er niet meer omheen! If you like it or not, wanneer je het goed gebruikt kun je er een hele grote groep met potentiële klanten mee bereiken, waarmee je jouw paardenbedrijf een flinke boost kan geven.

De social media kanalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Je herkent het vast dat je stiekem wel weet dat het slim kan zijn om social media in te zetten, maar het duizelt je van alle mogelijkheden. Hieronder vind je drie tips die je hiermee een handje op weg helpen.

Tip 1: Onderzoek of jouw doelgroep wel zo actief is op Facebook.

Natuurlijk heeft bijna iedereen tegenwoordig een Facebook-account. Echter, niet iedereen is dagelijks actief of Facebook. Daarnaast heb je vele andere social mediakanalen. Zo is de jeugd van tegenwoordig steeds minder actief op Facebook, maar wel steeds meer op Instagram en Snapchat.

De allereerste tip is om heel helder te krijgen:

  • wie jouw doelgroep is,
  • hoe actief ze op social media zijn en
  • welke kanalen ze gebruiken.

Het is erg belangrijk dit eerst helemaal duidelijk te hebben, voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat. Social media inzetten voor jouw hippische onderneming kan natuurlijk enorm bijdragen. Zorg dat je weet óf je doelgroep actief is op social media en dat jij de kanalen gaat gebruiken waar zij te vinden zijn.

Tip 2: Bepaal je doel: wat wil jij bereiken met jouw social media kanaal?

  • Wil jij meer mensen naar jouw website krijgen?
  • Wil je foto’s en filmpjes delen om jouw klanten en doelgroep een kijkje in de keuken van jouw paardenbedrijf te geven en daarmee de klantenbinding te verbeteren?
  • Makkelijk in gesprek kunnen gaan met jouw (potentiële) klanten over de behoefte naar producten of diensten?

Bedenk eens goed wat je precies wilt bereiken. Dan weet je in ieder geval waar je social media voor gebruikt en kun je ook gaan meten of het ook oplevert wat je ervan verwacht had. Want, je moet natuurlijk realistisch zijn: social media zakelijk gebruiken is geen doel op zich. Het kan wel bijdragen aan het succes van je bedrijf. Hierbij hangt er wel af van het doel waarvoor jij het wilt gebruiken.

Tip 3: Maak een keuze!

Je weet nu óf je doelgroep actief is op social media, op welke kanalen ze het meest actief zijn en je hebt social media doelen gesteld voor jouw bedrijf. De volgende stap is het maken van een keuze voor een kanaal. Het is een feit: de paardensport is erg actief op social media. Je werkt voor jezelf, hebt misschien nog geen marketingmedewerker in dienst die het voor jouw allemaal kan inplannen en bijhouden. Hoe ga je er dan voor zorgen dat het geen dagtaak wordt, maar je toch social media rendabel kan inzetten.

  • Maak een keuze voor (in eerste instantie) één kanaal (Facebook of Instagram of LinkedIn of Twitter of Youtube of Google+ of Tumblr of Pinterest etc).
  • Ga actief met dit social medium aan de slag, zodat jij je doel hiervoor behaald.
  • Veel kanalen hebben inmiddels een planningstool waarmee je berichten kunt inplannen en deze automatisch plaatst op het moment dat jij dat graag wilt. Maak hier gebruik van!

Social media hoeft geen dagtaak te zijn, maar zorg ervoor dat je het slim inzet door het juiste kanaal te gebruiken, waar jouw doelgroep te vinden is.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *